onsdag 19 december 2018

En inte helt orimlig hypotes

"God may be a crackpot.”

Det är de enda ord som jag klart minns från John A Keels bok "The Eighth  Tower" från 1975.

Jag har inte kvar boken, men jag kollade på nätet, och, ja, jag mindes inte fel, precis de orden fanns i just den boken.

I övrigt var boken ganska så absurt flummig, ingenting jag direkt vill rekommendera.

Men just dessa ord har jag förstås en bestämd känsla - av att det möjligen ligger något i.

Det skulle i alla fall förklara en hel del.

Eller som man brukar säga - pusselbitarna skulle falla på plats...

2 kommentarer:

Tidlösa sa...

Demiurgen inom gnosticismen eller markionismen?

Erik Rodenborg sa...

Eller katarismen. Ja, det är en bra jämförelse, tänkte faktiskt på den. Konstigt nog inte när jag skrev inlägget, men ganska snart efter att jag lade upp det.

Jag höll nästan på att bli neokatar 1984-86, och skrev en b-uppsats i religionshistoria om katarerna 1986. Och om valdensera, men det var framförallt katarerna som fascinerade mig.

Av olika anledningar förlorade jag snabbt intresset efter att uppsatsen var klar, men det ligger nog kvar strax under ytan.

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...