lördag 20 oktober 2018

Mardrömslik sång

Våren 1981 hörde jag en av de absolut otäckaste sångerna i hela mitt liv. Jag har nog inte lyssnat på den på mer än 20 år, men just nu hittade jag den på YouTube.

Det är en sång av Kjell Höglund. Den låg på LP:n "Vägen mot Shangri-La" och heter "Mr Swanee".

Den kan höras här.
-----------------------------------------------------
TILLÄGG
En kommentator har föreslagit att sången handlar om en man som sitter i en dödscell och ska iväg till avrättningen. Konstigt nog har jag inte tänkt tanken.

Men efter att ha funderat tror jag inte att det är så enkelt. Jag tror temat är mer abstrakt -  kan stå för olika situationer där man ställs inför en "ödesmättat" oundviklig mardrömslikt hotfull situation.

I texten finns meningen "Jag hoppas att ni klarar er, jag hoppas det går bra. Jag har hört berättas att en del har överlevt". Det talar inte för dödscellsteorin. Den som leds bort till en avrättning överlever inte. Även om kulorna skulle missa, eller elektriska stolen få kortslutning, kommer inte den dödsdömde att leva vidare. Då tas det om igen.

9 kommentarer:

Anonym sa...

https://www.youtube.com/watch?v=AKoHuBS4lxs
In The Killing Hour med Ellen Foley

Samma tema väl ...

Anonym sa...

"One of the most dramatic pieces of music ever recorded, one long crescendo, and then your heart just plunges into the ocean. "I will not hear you say that there is no innocence'" -- one of the most emotionally charged lines in popular music."

Anonym sa...

http://perevody-pesen.ru/pesnya/pokazat/852947/kjell-hglund/tekst-perevod-pesni-mr-swanee/

Texten ...

Erik Rodenborg sa...

Anonym 12.39

Inte alls säker på att det är samma tema. Den sång du länkar till verkar handla om någon som vill rentvå en person som oskyldigt dömts till döden.

"Mr Swanee" handlar knappast om något sådant. I själva verket är det svårt att säga exakt vad den handlar om. Mer än att någon måste gå, till något oklart, men fasansfullt, där chansen att överleva är extremt liten.

Vad det är förklaras inte, men Mr Swanee måste gå. Lyssnaren vet inte till vad, och inte varför.Det är väl delvis det som gör den så otäck.

Anonym sa...

"någon måste gå"

Men då hamnar vi ju på country som är en ganska käck musikform ...
https://www.youtube.com/watch?v=Mp7ls002Dk8

https://sv.wikipedia.org/wiki/Swanee_(s%C3%A5ng)
Swanee är alltså en flod och en sång ...
https://en.wikipedia.org/wiki/Swanee_(song)

Anonym sa...

http://textopesen.ru/index.php?mode=song&id=1002214

Texten lite snyggare på denna länk.. Jag tycker fortfarande låten känns
som väntan på det oundvikliga ödet i dödscellen ...

Den här tycker jag däremot är otäck eller i vart fall suggestiv och doftar
av död ...

https://www.youtube.com/watch?v=CGajQnjXFV4
Assassin Jefferson Starship

Anonym sa...

https://www.azlyrics.com/lyrics/jeffersonstarship/assassin.html

Man kan lätt få lite fel känsla för låtar man hört kanske bara en gång
och då flyktigt för länge sedan och sedan bli besviken när man får höra
dem igen. Har hänt mig flera gånger ...

Erik Rodenborg sa...

"Jag tycker fortfarande låten känns
som väntan på det oundvikliga ödet i dödscellen ..."

Konstigt nog har jag inte tänkt tanken.

Men efter att ha funderat tror jag inte att det är så enkelt. Jag tror temat är mer abstrakt - kan stå för olika situationer där man ställs inför en "ödesmättat" oundviklig mardrömslikt hotfull och potentiellt dödlig situation.

I texten finns också meningen "Jag hoppas att ni klarar er, jag hoppas det går bra. Jag har hört berättas att en del har överlevt". Det talar inte för dödscellsteorin. Den som leds bort till en avrättning överlever inte. Även om kulorna skulle missa, eller elektriska stolen få kortslutning, kommer inte den dödsdömde att leva vidare. Då tas det om igen.

Anonym sa...

"Sången "Myten om Shangri-La" beskriver olika historiska föreställningar om ett kommande paradisrike, medan "Själens dunkla natt" är ännu en symbolmättad nedstigning i själens katakomber. På skivan finns också den vackra och poetiskt drömmande kärlekssången "Kärleksdans i Provence" och den dunkelt surrealistiska "Mr. Swanee". "Mr. Swanee" framkallar bilder av möten och avsked under livets resa. Bilderna är inte logiskt sammanfogade utan bildar först tillsammans en helhet, och en bild av livet som en ständig färd från det som varit till det som komma skall. Arrangemanget, och speciellt det vackra flöjtsolot, är mycket lyckat."

http://www.kjellhoglund.com/uppsats.html

Parabol om den nya könslagen

Parabol är en intressant och läsvärd tidskrift som startats av Kajsa Ekis Ekman. I det senaste numret finns en debattartikel som på ett grun...