onsdag 20 mars 2013

Råkade radera nyårsönskning från Hmm

Signaturen Hmm skrev en kommentar under inlägget nedan. Där önskade hon mig gott nytt år och hänvisade till den iranska nyårsdagen Nouruz och bifogade en länk till Wikipedia.

När jag skulle skriva ett svar blev det något fel, så jag skulle radera svaret och skriva ett nytt, då såg jag fel och raderade Hmm:s kommentar i stället.

Dessbättre hade jag redan besökt Wikipedia-länken så den fanns kvar i historiken och var lätt att hitta igen.

Jag tackar för nyårsönskningen och önskar detsamma. Själv brukar jag inte fira det "svenska" nya året (utom vid millenieskiftet, då jag mer eller mindre tvingades!), men de senaste åren har jag privat börjat se 1 mars som nyårsdagen, som den var i den förkristna romerska kalendern.

Jag har tyckt att det var lämpligt, eftersom ju mars är den första vårmånaden. Och vad kan vara bättre än att fira det nya året på våren?

Det iranska nyåret är också kopplat till vårens ankomst. Det ligger kring vårdagjämningen.

Men det där tycks ju inte alls stämma i år... Senast jag såg något om den vår som inte verkar komma var det i någon tidning igår som skrev att det inte skulle bli varmare förrän i mitten av april....

Men jag hoppas ändå verkligen att våren ändå kommer innan dess, också rent metereologiskt...

/fryser/

3 kommentarer:

Verutschkow sa...

I dagens Metro fanns en liten notis där man beklagade att man i en notis om noruzfirandet felaktigt nämnt folkgruppen somalier bland de traditionsenligt firande. Så fel det kan bli ...

Hmm sa...

Kan säga att att Noruz är att mycket trevligt sätt att fira nyår. En blandning mellan kristen jul, påsk och svenskt Valborg och nyår. Firas av alla religioner mm i Iran :)

Igår inföll nyåret kl 12 03 (mitt på dagen alltså).

Erik Rodenborg sa...

:-)

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...