onsdag 8 augusti 2012

Moonlight Shadow

Vid den här tiden 1983 var jag helt besatt av Mike Oldfields och Maggie Reillys musikvideo Moonlight Shadow.

Jag såg och hörde den första gången söndagen den 17 juli det året på hamburgerrestaurangen Clock vid Fridhemsplan.

Jag blev blixtförälskad i den. Jag brukade ganska ofta gå på Clock, men nu blev det som sagt en besatthet. Redan samma kväll övertalade jag en tjej jag kände att redan dagen efter möta mig på Clock för att vi tillsammans skulle höra den helt underbara sången, och se den helt fantastiska videon...

Sedan blev det ett avbrott för jag skulle hälsa på några jag kände på Åland. Jag var där en vecka ungefär, sedan kom jag tillbaks. Och redan samma kväll jag kom tillbaka från Åland åkte jag direkt till Clock för att se och höra musikvideon igen. Direkt från båten, väl att märka. Jag åkte alltså till Clock innan jag åkte hem till studentrummet i Åkeshov.

Sedan gick jag väl och åt på på Clock nästan varje dag under hela tiden de spelade just den musikvideon, kanske en månad. När den skulle börja spelas brukade jag gå fram till personalen och be dom höja ljudet...

Jag har en del idéer varför just den slog an så mycket hos mig, men de behåller jag för mig själv...

Men nu finns ju You Tube, så man är inte beroende av en hamburgerrestaurangs musikval.

I alla fall köpte jag skivan, alltså singeln, efter ett tag också. Men det var ju inte samma sak att bara lyssna.

Länken ovan går till just samma musikvideo jag såg då. Se och lyssna gärna på den....

1 kommentar:

noboytoy sa...

Länge sedan man hörde den här låten och den är fortfarande gångbar. Många minnen väcks till liv igen..

Parabol om den nya könslagen

Parabol är en intressant och läsvärd tidskrift som startats av Kajsa Ekis Ekman. I det senaste numret finns en debattartikel som på ett grun...