tisdag 7 februari 2012

På vansinnets berg?

Igår såg jag ett program på Kunskapskanalen om polarområdena. Jag blev fascinerad, i synnerhet av den andra delen av programmet som handlade om Antarktis. Man fick bland annat reda på att det finns en forskningsstation exakt vid Sydpolen. Det låter ju betryggande för de som har sett You Tube-videos som påstår att det vid Sydpolen finns ett stort hål ner i den ihåliga (!) jorden där nazi-UFO:s (!) åker upp och ner.

Det lönar sig nog inte att fråga dem på forskningsstationen om de har sett några nazi-UFO:s på sistone. Antar jag...

Men det verkade mysigt på stationen. Varför läste jag inte geologi på universitetet, istället för religionshistoria? Då hade man kanske kunnat ansöka om ett jobb på Sydpolen. Det verkar tilltalande på många sätt.

Sedan såg jag idag i en tidning om en rysk forskningsexpedition som ska undersöka en underjordisk sjö under Antarktis som varit helt isolerad. De ska borra sig ned till den. De hoppas kunna hitta helt främmande livsformer.

Så jag åkte till Stadsbiblioteket vid Sveavägen för att se om det fanns några intressanta böcker om Antarktis. Det gjorde det inte.

Böckerna var i princip av två typer. Dels bilderböcker, dvs böcker med stora färgplanscher av vackra glaciärer kombinerat med ytterst lite text. Jag har aldrig gillat sådana böcker, om inte annat för att de ofta är så stora att de inte får plats i min väska.

Den andra typen var machoböcker om den eller den ärorika expeditionen ledd av hjälten X, som år 19XX med livet som insats klättrade i de farliga antarktiska bergen. Ja, en hette faktiskt "Mountains of madness", en titel som, visade det sig, faktiskt medvetet hänsyftade på HP Lovecrafts förträffliga skräckroman "At the mountains of madness", som också handlade om en expedition till Antarktis. Lovecrafts roman var ju spännande, men dess namne verkade ganska så tråkig. Så jag avstod från att låna den.

Tills sist lånade jag ändå en av machoböckerna, som var en genomgång av ALLA dristiga expeditioner under de senaste århundradena. Det var ju bra, då kan jag ju få alla grundfakta om dessa på en gång.

Men vad jag ville ha var nog egentligen mera en översikt över vad man vet om Antarktis geologi. vädret, glaciärerna, bergen, vulkanerna (ja, det finns vulkaner där!) etc etc. Men förmodligen kan man hitta det på Geobiblioteket vid universitetet. Hoppas jag i alla fall...

Inga kommentarer:

Parabol om den nya könslagen

Parabol är en intressant och läsvärd tidskrift som startats av Kajsa Ekis Ekman. I det senaste numret finns en debattartikel som på ett grun...