tisdag 21 november 2023

Doreen Virtue - igen

Jag kan inte slita mig från Doreen Virtue. Det finns - trots allt! -  NÅGOT jag gillar hos henne. 

I denna video har hon återigen brutit mot principen att kvinnor inte ska få predika. Det är faktiskt glädjande. 

Med undantag av en mycket kort snutt talar hon själv hela tiden. Uppskattas det verkligen av hennes manliga mentorer som tror att Gud säger att kvinnor inte får undervisa?  Om hon kan bryta med dessa,  som cyniskt använt sig av henne alltsedan hennes "frälsning", är det ju ett framsteg.

Dessutom polemiserar hon här mot personer som har mer fel än hon själv har. Det är en skoningslös polemik mot charlataner som tror att Gud talar genom dem. 

Att hon sedan tror att hela Bibeln är Guds ofelbara ord etc. etc. är förstås tragiskt. Det insåg jag faktiskt att den inte kunde vara - redan när jag läste ut Bibeln (ja, i stort sett hela) i åttaårsåldern,. våren 1963. Jag ville nämligen,  i motsats till Virtue,  inte tro att Gud är ett monster. .

Det mest positiva med Virtue är hennes avståndstagande från framgångsteologin. Hon har många gånger  lagt fram avslöjande exempel på vad denna leder till. Det gör hon också här. 

Hon är fast i ett otäckt fundamentalistiskt tänkande, men som jag sa ovan  - det finns alltså NÅGOT  som jag gillar med henne.

4 kommentarer:

Tidlösa sa...

Har kollat lite på hennes videor. Hon verkar nästan alltid svårmodig och tråkig, och i stort sett alla hennes videor är polemiska attacker på andra kristna. Tog väl fem videor innan jag hittade en där hon åtminstone verkade glad (fast jag kollade inte på dem i deras helhet). Borde inte omvända vara glada? Fast om man tror att nästan alla andra kristna kommer att hamna i helvetet kanske det är "bra" att man är sorgsen snarare än lycklig...

Man undrar onekligen vad som egentligen hände med henne när hon omvände sig.

Erik Rodenborg sa...

Det kan man undra sig.

Håller med dig om allt utom en sak. Av någon anledning uppfattar jag henne inte som tråkig utan som fascinerande, på ett märkligt sätt. Varför jag gör det är svårt att säga. Än märkligare är att jag på något plan alltså upplever henne som sympatisk.Vilket är än svårare att förklara.

Det bör tilläggas att innan hon blev fundamentalist var hennes New age-förkunnelse något av det mest flummiga i den vägen jag någonsin tagit del av. Vilket inte vill säga lite

Tidlösa sa...

Har kollat lite mer på hennes videor. Gillar henne ännu mindre nu. Hon är en totalt hopplös fundamentalist, och vissa av hennes gäster är nästan värre! Geezus. Påminner mig om allt jag avskyr med kristen fundamentalism (eller religiös fundamentalism i allmänhet).

Erik Rodenborg sa...

Jag kan notera att även nästa video vågade hon framföra utan manliga medhjälpare. Den enda bisittaren hon har är en kvinna. NÅGOT positivt händer med henne, i alla fall. Hon tycks alltså fortsätta att frigöra sig från sina manliga mentorer.
https://www.youtube.com/watch?v=WlvX2ju5fx4

Med Vänsterpartiet första maj

Jag demonstrerade med Vänsterpartiet i Södertälje idag. Samling 12.30, avgång 13.00 och vi gick till stora torget. Ett möte med bland anna...