torsdag 17 augusti 2023

Det stora frågetecknet

En av de senaste bilderna som tagits av James Webb-teleskopet . Ett kosmiskt frågetecken skapat för att berätta för oss att universum är en gåta?

Nja, den astronomiska förklaringen som ges på den sida bilden är hämtad från är denna: 

"Scientists say the punctuation-shaped object appears to be two or more galaxies merging — the intense process through which galaxies collide (the Milky Way itself is the byproduct of one such merger)."

Men det är klart, den ena förklaringen utesluter kanske inte den andra.   ;-)


9 kommentarer:

Verutschkow sa...

Har du funderat över den/de sovande satelliterna då ?

Erik Rodenborg sa...

Jag blev helt konfunderad då jag aldrig tidigare hört talas om sovande satelliter. Men efter lite sökande på Google hittade jag denna låt. https://www.youtube.com/watch?v=lOqVQPq8zm8

Eftersom ditt specialområde är populärmusik kanske det var denna du syftade på?

Verutschkow sa...

Har man inget vettigt att skriva så hamnar man lätt i facket "mest osannolika
koppling som går att hitta" i något ämne ...

Kul med lite rymd ändå kan jag tycka. Och din associationsförmåga synes vara
helt OK.

https://www.facebook.com/sodertaljekonsthall/?locale=sv_SE
Konstinvigning i din stad idag. Om du törs gå ut nu när det
är 4 och inte 3 som gäller ...

Verutschkow sa...

Highlighted comment
@verutschkow
@verutschkow
1 day ago
One of the best One Hit Wonders of all times ...

1


Från YouTube. Minst en person tycker som jag ...

F ö undrar jag om du kan upplysa NBT om att jag inte har för avsikt att stjäla
hennes Avatar, men jag trodde jag tappat förmågan (att kommentera hos henne).
Återkommer dit när jag ordnat upp saker och ting en smula ...

Erik Rodenborg sa...

??? Stjäla NBT:s avatar? Fattar ingenting. Du skriver ju faktiskt kommentarer på hennes blogg så du kan väl framföra ditt outgrundliga meddelande där.

Verutschkow sa...

Tja, jag hade och har möjligen vissa problem där. Måste logga in på Wordpress.
Och vad jag såg hade du inte ens någon Avatar senast du skrev hos henne ...

Men detta är ett mindre problem än hennes just nu stora. Aldrig roligt att ha
den där mannen efter sig, vilket hon ju just nu tycks ha ...

Erik Rodenborg sa...

"Tja, jag hade och har möjligen vissa problem där."

Tydligen överkomliga. Du skrev ju på hennes blogg senast igår.

Anonym sa...

"Du skrev ju på hennes blogg senast igår."

Med hennes AVATAR !!! Och du har fortfarande ingen själv ...


"Did we fly to the moon too soon" är f ö en underbar fråga ur
en viss sångtext ...

3 korta olika ord i rad med "oo" i ...

Erik Rodenborg sa...

Har raderat några förvirrade svar jag skrev. Jag trodde det handlade om att något konstigt hände när du postade hos NBT, och detta mot din vilja. Men det ser ju snarare ut som att du själv väljer att använda andras profilbilder - först hennes, sedan min - (hur gör man det, rent tekniskt?) för att du annars har svårt att komma in. Eller? Fattar nada.

Hossi

Sabine Hossenfelder har tydligen fått en asteroid uppkallad efter sig .  NASA ringde henne en dag och sa att de ville ha en asteroid uppka...