onsdag 22 september 2021

Lite om CBD

Det finns ett ämne som kallas Cannabidiol. Det benämns vanligtvis CBD, och är en ingrediens i Cannabis. I motsats till THC är det inte narkotikaklassat. Tidigare såldes det i hälsokostaffärer, men sedan det registrerades som läkemedel, och som ett receptbelagt sådant, får det inte säljas fritt i Sverige. Det kan endast säljas på apotek, efter att en läkare skrivit ut ett recept. 

CBD har en milt lugnande effekt,  men inga ruseffekter. 

Jag har vid ett tillfälle tagit CBD.  Det var för kanske två år sedan. Jag var hemma hos en kamrat (låt oss kalla hen X),  som hade fått CBD av en person hen kände, som hade varit i Spanien, där det säljs fritt. 

X hade förklarat  att det var en cannabisprodukt, men utan THC. Hen frågade om jag ville pröva, och min nyfikenhet gjorde att jag absolut inte kunde tacka nej. 

Det var en märklig upplevelse att ta det. Det ingår ju som en  delprodukt i det hasch som jag rökte oktober 70-februari 71, och jag kände vagt igen de effekter som CBD hade. Det var som att ha tagit hasch utan berusningen, men något som ändå påminde om den drog som jag tagit för ca 50 år sedan. 

För det andra var den lugnande effekten klart rogivande. Milt rogivande, det var en ganska subtil effekt. Men den var tilltalande.  

Som officiellt läkemedel ska det användes mycket specifikt, vid vissa tillstånd. Det går alltså i princip inte att gå till en läkare och be att få det utskrivet i största allmänhet.  Utan recept får det inte säljas  INOM Sverige, men det finns ingen lag som förbjuder någon att köpa det från andra länder.   Eller att köpa det i andra länder och sedan ta in det i Sverige. Vare sig innehav eller bruk är förbjudet. Det som är förbjudet är alltså endast att sälja det inom Sverige. 

Jag har svårt att förstå att det är receptbelagt ,eftersom det hur man än letar, är stört omöjligt att hitta något om några obehagliga biverkningar.

Jag skrev ju i förra inlägget att jag ansåg att THC bör legaliseras. Det kan nog ses som kontroversiellt, men jag kan absolut inte förstå att det skulle vara  kontroversiellt alls att anse att CBD skulle kunna säljas fritt inom Sverige, även utan recept. 

Men varför är jag så angelägen om saken? Det beror delvis på att det var rogivande att ta det, men det ligger djupare än så. 

Man kan jämföra med när jag var så angelägen om, och lyckades få, dagens motsvarighet till Tryptizol utskrivet till mig hösten 2019. Det handlade delvis om att jag mindes att denna antidepressiva medicin  hade positiva effekter. Men framförallt att jag hamnade i ett tillstånd som påminde om den period som låg åren innan sammanbrottet 1971. Inte för att jag mådde speciellt bra då, men jag höll mig i alla fall över ytan, och saker som  på ett positivt sätt påminner om denna fas upplever jag som positivt och jagstärkande.

Trots att jag under en mycket lång period närmast demoniserade hasch, var mina upplevelser av detta positivt, och att nu ta ett icke-narkotiskt preparat  och som kommer från Cannabis Sativa, men utan THC: ets berusningseffekter, borde väl vara hundraprocentigt ofarligt.

Så jag retas över hur svårt det är att kunna få tag i det. Ja, det går att köpa på nätet, men jag undviker helst dettas. Man kan aldrig riktigt veta vad man får, 

Det bästa vore att ta reda på de länder där det går att köpa det öppet, och se hur dyrt det är att åka dit.. Och sedan åka dit. Men det verkar vara ett väldigt dyrt sätt att få tag i något som annars kostar  ett antal hundratals kronor. Dessutom är jag ju flygrädd.

7 kommentarer:

Hugge sa...

Har rökt sorter som ligger väldigt nära detta preparat i sammansättningen. Blev väldigt tung i armar och ben av den ökade blodcirkulationen. Kändes som att sitta i em bastu fast jag varken svettades eller var varm. Inte alls ansträngande som en bastu känns efter ett tag. Passar bra när man verkligen vill slappa och inte ens vill göra något roligt.
Skulle tro att den kärlvidgande effekten är ganska hälsosam.

Erik Rodenborg sa...

Jag rökte inte. Utan droppade det under min tunga. Möjligen att effekten blev svagare då. Fick en svag, men klart märkbar, känsla av inre ro. Tror det var effekter av ämnet, och inte suggestion - ingen hade berättat vilka effekter det skulle bli.

Anonym sa...

Slutar på D, precis som LS. Bara slump ?

Erik Rodenborg sa...

Så vitt jag fattar är det en slump. LSD är en förkortning av LysergSyreDietylamid, medan CBD vad jag fattar är en förkortning av CannaBiDiol.

Anonym sa...

Att åka utomlands och köpa och sen
komma tillbaka blir kanske smuggling
och risk att åka fast för narkotikabrott?

Erik Rodenborg sa...

CBD är inte narkotikaklassat, så¨nej. Det har status som en receptbelagd medicin. Det är tillåtet att inneha, tillåtet att bruka, tillåtet att ta in, tillåtet att köpa utomlands på nätet. Men inte tillåtet att sälja inom Sverige. Om jag nu fattat saken rätt, vilket jag tror att jag har.

Verutschkow sa...

You've been selected to register for 🌿CBD-CLINICAL-TRIALS!🌿__#93

UR MIN BREVLÅDA ...

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...