fredag 6 augusti 2021

Vaccinerat mig

Jag har vaccinerat mig första gången , med Pfizers vaccin. Var lite nervöst, men nu är det gjort.

Visserligen är jag rent känslomässigt nog räddare för vaccinet än för covid-19,  men intellektuellt sett har jag väl ändå den bestämda uppfattningen att det är en mycket större risk att dö pga covid-19i, än  det är att dö pga ett vaccin mot covid-19....

Jag fick sitta kvar i femton minuter för att kolla om jag  skulle  få en allergisk reaktion mot  vaccinet. Det fick jag inte.

Det mest otrevliga var den man som först skulle registrera mig. När jag sa att jag hade hört att man från och med 1 augusti skulle få välja vaccin blev han oerhört konfliktiv, med emfas sa att jag hade fel, och verkade tro att jag skulle gå därifrån. Han sa dessutom något negativt om Modernas vaccin, så jag undrade lite om han kanske var betald av Pfizer.

Sköterskan som gav vaccinet var dock trevlig, och det var nog viktigast.

Både Pfizers och Modernas vaccin finns det mycket konspirationsteorier om, men jag tror ju inte på dem.

-----------------------------------------------------------

TILLÄGG

Lite mindre än två dygn efter att ha fått vaccinet, fick jag en stark reaktion, jag bland annat hostade som besatt i ca en timme. Men efter en tinne minskade det snabbt, och efter några timmar var det helt borta. 

Många som vaccinerat sig får olika symptom ett till två dygn efter att ha fått vaccinet, men det är i princip inget farligt. 

Det lustiga är att det ser så olika ut för olika personer. Jag hade alltså hosta, och snor, men ingen feber eller värk. Andra får just feber och/eller värk. Men sedan finns det många som inte får några reaktioner alls, vare sig efter första eller andra dosen. Det ska absolut inte ses som att vaccinet inte verkar.

Det finns en märklig likhet mellan sjukdomen och vaccin mot sjukdomen. De som får covid-19 verkar ofta få mycket olika typer av symptom, de som vaccineras verkar ofta få mycket olika typer av biverkningar. Och i visa fall får de som blir sjuka inga symptom alls, liksom de som vaccineras ibland inte får några biverkningar alls., 

Den stora skillnaden är att de som får covid-19 blir allvarligt sjuka MYCKET oftare än de som vaccinerar sig. Det är för mig en tungt vägande anledning till att vara för vaccination.


 


9 kommentarer:

Hugge sa...

Många tokiga konspirationsteorier. Men tyvärr behövs det inte mycket till konspiration för att olämpliga läkemedel ska släppas på marknaden. Räcker med starka ekonomiska incitament och lite konfirmationsbias hos ett antal nyckelpersoner som är inblandade. Om man ska vara lite meta-konspiratorisk så gynnas olämpliga läkemedel av dessa foliehatts-teorier som drar uppmärksamheten från rimliga ifrågasättanden av vissa läkemedel.
Finns så många dampiga foliehatar som nappar på allt som slängs ut i konspirationsväg. Kan lätt utnyttjas till läkemedelsbolagens fördel.

Själv är jag jag förmodligen vaccinerad på naturlig väg då jag tror jag haft corona under senaste vågen. Helt återställd nu. Haft vanlig flunsa som var värre men jag var rejält sjuk när det var som värst.

Erik Rodenborg sa...

Jag litar inte heller på läkemedelsindustrin, men som jag skrev är jag helt övertygad om att risken att allvarligt drabbas, eller dö, av viruset, är mycket större än risken att på samma sätt drabbas av vaccinets biverkningar.

Läkemedelsbolagen vill ha vinster. Det är deras främsta intresse, och därför skänker de ex.vis inte vaccin till de länder i tredje världen som inte har råd att betala. De ger inte heller tillräckligt förmånliga priser till dessa länder.

Men samma vinstintresse som leder till en så cynisk politik mot fattiga länder, leder också till att de inte tillverkar ALLTFÖR usla mediciner till länder som kan betala. Deras vinster gynnas definitivt inte av alltför vanliga och alltför ruskiga biverkningar.

För övrigt anser jag att läkemedelsindustrin bör förstatligas..

Verutschkow sa...

Vad duktig du är !

Ser man faktiskt flaskor eller vad det nu är som har etiketter från
respektive företag eller säger de helt enkelt bara att det här är
vaccinet si och så ?

Över 65 gav väl vissa fördelar för den som ville slippa Astra Z ?

Erik Rodenborg sa...

Inledningsvis var det tvärtom så att alla över 65 endast fick AstraZenecas vaccin. Det ändrades 1 augusti.

När jag frågade om jag fick välja fick jag svaret att det fick jag inte, de hade endast Pfizer. Jag misstänker att den "vaccinbuss" jag gick till inte var landstingets, som jag hade trott, utan var Pfizers. När mannen som jag nämnde svarade på min fråga om det fanns fler vaccin att välja på lät han arg, och började dessutom prata om hut dåligt Modernas vaccin var,

Som sagt, jag fick redan från början reda på att de endast hade Pfizers, så jag behövde inte titta efter vad det eventuellt stod på eventuella flaskor.

Hugge sa...

Extremt oprofessionellt bemötande må jag säga. Är ju inte som att skillnaden är uppenbart oviktig. Som om restaurangpersonal hade brusat upp för att gästerna ville välja maträtt själva, fast mycket värre när det gäller ett viktigt medicinskt beslut.

Erik Rodenborg sa...

Förvisso...

NoBoyToy sa...

Själv har jag bestämt mig för att vänta med vaccination. Jag har svårt att motivera mig till det i nuläget och dessutom blir jag väldigt misstänksam ju hårdare myndigheterna pushar för att man ska ta vaccinet. Om jag t.ex hade mött den man som du råkade ut för så hade jag definitivt gått därifrån utan att ta sprutan. Fruktansvärt oseriöst i mina ögon. Och innan någon hoppar på mig här och kallar mig antivaxare etc så vill jag upplysa om att jag fortfarande håller mycket hårt på restriktionerna, dvs träffar nästan inga människor, vistas inte i folksamlingar och håller avstånd när jag måste till affären. Risken att jag skulle kunna smitta någon är alltså i princip obefintlig.

Erik Rodenborg sa...

Om det hade varit den man som vräkte ur sig dessa saker som hanterade sprutan hade jag också gått därifrån. Men så var det dessbättre inte.

Jag känner såväl covid 19-skeptiker som människor som är tveksamma till vaccin. Jag anser att de /till större delen/ har fel, men jag avfärdar dem inte rakt av på det sätt en del gör.

Det går att problematisera det sätt som läkemedelsindustrin och regeringar driver frågan. Men om jag väger plus och minus ser jag det som att det mesta talar för att det är rätt att vaccinera sig mot covid-19. I motsats till svininfluensan, där jag tyckte att kampanjen var idiotisk, och vägrade att vaccinera mig.

Erik Rodenborg sa...

PS.
Jag har tagit bort den bild som illustrerade inlägget. Av någon anledning fick jag obehagliga känslor av den. Som ni nu ser är den är den ersatt med en annan bild.

Med Vänsterpartiet första maj

Jag demonstrerade med Vänsterpartiet i Södertälje idag. Samling 12.30, avgång 13.00 och vi gick till stora torget. Ett möte med bland anna...