måndag 4 januari 2021

"Dubbelmoral när medier rapporterar om övergrepp"

Ovanstående är rubriken på en ledare  som Kajsa Ekis Ekman skrivit i ETC. Den är väl värd att läsa. Gör det... 

Ledaren har förresten också en underrubrik: "Kvinnor i Sverige som berättar om övergrepp och våld betraktas som brottslingar"....  I denna ledare tar Ekman upp ett faktum som kanske inte alla har uppmärksammat. Eller  kanske inte dragit några specifika slutsatser av. 

Det är att när svenska media skriver om anklagelser om sexuella övergrepp i andra länder brukar de genomgående tro på dessa - även om de inte alls har den inställningen när samma typ av anklagelser förs i vårt eget land. 

Hon inleder med ett antal fall i Egypten, där kvinnor konfronterat högt uppsatta män för övergrepp. DN beskriver dessa kvinnor som modiga, och utgår som en självklarhet att anklagelserna är sanna.

Ekman kommenterar detta exempel så här.

"Artikelförfattaren tycks glömma att om svenska lagar tillämpades i Egypten skulle samtliga kvinnor bli dömda för förtal. De har nämligen vittnat om övergrepp på sociala medier så att man kan ana vem förövaren är, vilket redan lett till ett tiotal domar i Sverige mot kvinnor som gjort just så".

Hon går vidare och visar att samma tendens ofta finns även när svenska media skriver om andra länder än Egypten. Ja, till och med om de ligger så nära oss som Danmark. 

I andra länder är kvinnor som lägger fram sina anklagelser så att förövarna kan identifieras   enligt svenska mainstreammedia (oftast) ett exempel på modiga kvinnor som kämpar mot patriarkala strukturer. 

Men med undantag av två helt ovanliga  MeToo-mänader  hösten 2017 behandlas inte kvinnor som gör samma sak i Sverige på detta sätt. Även om det under den mest intensiva MeToo-perioden i Sverige  det i media kunde finnas en bild att kvinnor som exempelvis Cissi Wallin var just modiga och värda respekt, varade detta inte länge. 

Och när stora media skriver om sådana svenska fall nu visar de oftast en förskrämt generad inställning. Ja, det är ju förtal, ja, det kanske, kanske skulle kunna vara sant, med det är ju underordnat. För så får man väl inte göra.. Typ. 

Nu är Ekman  själv ett av de  få undantagen från denna regel-  eftersom hon själv fick kommentera Cissi Wallin och debatten om dennes fall i Aftonbladet - där hon alltså kritiserade angreppen mot Wallin. 

Men det är som sagt ett undantag. De som vill skriva inläggs så att säga i MeToos anda kan ibland göra det i ex.vis ETC. eller Gardet. Men i de stora media är det försvinnande sällsynt. 

Tråkigt, men naturligtvis inte förvånande.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Din egen dubblemoral undviker Du att nämna. Din kompis som förser Dig med info för att Du ska kunna stalka är dömd för brott mot kvinnor o barn. Er mail konversation utreds i stunden av Polis.

Erik Rodenborg sa...

Ja, såna där anonyma och lögnaktiga kommentarer får jag ibland. Men det var ovanligt långe sedan sist. Eftersom du inte förser dina fantasier med något namn kan jag ta in det.

Jag framkallar tydligen ofta ett enormt hat - framför allt för att jag driver frågor om övergrepp mot barn. Den upprörda indignationen tyder på att de som skriver känner sig väldigt kränkta över att jag gör just detta.

Det skulle vara intressant att VETA varför. Men jag har ändå ganska bestämda teorier om varför. Men de håller jag för tillfället för mig själv.

PS. Jag brukar inte ta in anonyma hatkommentarer. Det här var ett undantag. Saker som du eller andra kommer att skriva i den vägen kommer i alla fall inte tas in det närmaste halvåret. Då kanske jag tar in ett på nytt, för att visa på förövarförsvararnas morbida mentalitet.

PPS. Särskrivning är ett otyg. Det heter faktiskt "mailkonversation" - i ett ord

Johanna sa...

Väldigt tråkigt att världen är full av människor som hatar på andra. Oavsett meningsskiljaktigheter. I detta fall, gällande övergrepp på kvinnor och barn, är det ju en het hatpotatis, även om jag är ledsen att det drabbar dig. Du skriver bra och intressesant.

Hugge sa...

Svensk förtalslagstiftning är lite speciell jämfört med många andra länders. Även bevisligen sanna uppgifter som kommits över på laglig väg kan utgöra förtal. Rimligt ibland men ofta bara konstigt.
Även att utan tillåtelse sprida material på sig själv och någon man har sex med klassas som förtal. Fullt rimligt att det är straffbart men "förtal" blir bara en konstig rubricering. "Kolla! Människan har ett sexliv! Fy fan"! Mer rimligt då att klassa dylika nidingstilltag som "brott mot privatlivets helgd".
Tycker i vilket fall det var märkligt tyst om svenska damlandslaget i fotboll under Me too. Flera yngre fotbollstalanger vittnade om att de laggt sin fotbollskarriär på hyllan kort efter att de tagits ut till landslaget. De stod inte ut med att lagets äldre butchflator såg det som en självklarhet att få snuska sig med de nya unga och oftast hetrosexuella tjejerna.
Tro fan att det nästan bara är flator i damlandslaget. Alla normala tjejer med skinn på näsan flyr direkt. Normala tjejer utan skinn på näsan lär bli rejält traumatiserade under sin landslagskarriär.

Erik Rodenborg sa...

Hugge
Jag har inga kunskaper om det svenska damlaget, men oavsett detta skulle jag själv inte använda en del av de formuleringar som du använder...

Erik Rodenborg sa...

Johanna
Det var roligt att du tyckte det. :-)

Erik Rodenborg sa...

Anonym
PS. Jag noterar att du tror att jag har någon sorts behov att läras upp till... en stalker. I motsats till vad en del andra verkar tycka har jag aldrig förstått den makabra "tjusningen" med den typen av verksamhet.

Fast jag undrar hur du i så fall vill beteckna dina egna anonyma utfall.

Hugge sa...

Ok. Då omformulerar jag det till "Homosexuella kvinnor i damlandslaget med stark manlig karisma". Kanske även med dito hormonnivåer.
Här ett par exempel på vad som rimligtvis bör klassas som våldtäkt inom damlandslaget. Deras rätt usla prestationer senaste åren kan ju delvis ha att göra med övergreppskulturen. Socialt dysfuntktionella grupper tenderar att prestera sämre inom kärnverksamheten.

https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/fotboll/damallsvenskan/hon-kladde-av-mig-hade-sex-med-mig/

Hade velat se reaktionen hos media och allmänhet om motsvarande avslöjats om herrlandslaget. Typ, Pelle 17 berättar: "Jag var överlycklig för att min dröm om att få spela i landslaget gått i uppfyllelse men under första träningsmatchen grabbade en av veteranerna i laget tag i min bak och sa -du är min efter matchen".

Erik Rodenborg sa...

Intressant text i Expressen.

Hugge sa...

Anonym: sluta upp med det där tramset, som min dagisfröken brukade säga. Om du nu har något i sak att komma med eller någon sorts motargument så är det intressant för utomstående att ta del av. Anonyma antydningar om polisanmälan av meningsmotståndare är bara monumentalt ointressant.
Sympatiserar själv med mycket av de åsikter som framförs på denna blogg men är även starkt kritisk mot mycket. Ser dock charmen med att obehindrat kunna del även av tankegångar jag inte håller med om. Gör inte du? I så fall, sluta upp ned det där tramset!

Erik Rodenborg sa...

Hugge

Tack för det.

Jag hade först inte en aning om vem han var men efter att ha fått ett mail från någon som känd4 igen stilen är jag väl i alla fall 95-procemtigt säker vem det är.

Och jag är hundraprocentigt säker på vilken person som han avser.

Nej, det är ingen bra idé att uppmana Anonym att skriva öppet här. För det handlar om en inflammerad konflikt med personangrepp och förtalsanmälningar som på sått och vis har pågått i tio år.

Egentligen handlar det om två konflikter som smält samman. Jag deltar inte i dem, men genom några olyckliga omständigheter hamnade jag i deras utkant.

Under lång tid förbjöd jag vissa personer från båda "lägren" att skriva här, men jag hävde det för kanske något år sedan .

Om någon från något av lägren skriver här och så att säga nämner namn eller gör dessa klart och entydigt identifierbara kommer jag absolut inte att ta in det.Men jag vill inte heller ha en hatisk kamp här med två sidor som slänger fram antydningar kombinerat med utfall om den andra sidans ruttenhet.

Hugge sa...

Aj fan. Ja det var ju mer komplicerat än bara lite trollande. Påminner om katterna i mitt kvarter. Ofta intensiva revirstrider i min trädgård som tycks vara ett ingenmansland som minst tre parter gör anspråk på. Gillar visserligen katter men hatar att väckas i gryningen av timslånga gräl på högsta volym. Dessutom är det jag som är revirets enda rättmätiga innehavare.
Köpte ett sånt där vattengevär som sprutar en tjock vattenstråle 20m och la mig i bakhåll en natt. Några timmar senare har jag två grälande kombatanter på kornet och dränker in dem. Det hjälpte. I en vecka. Vet dock inte vad som kan fungera när man vill hävda sitt bloggrevir mot kombatanter som ser det som deras slagfält.
Katter brukar dessutom ryka ihop till sist efter flera nätters grälande, sen är det lugnt ett tag innan förloraren repat nytt mod. Nätkombatanter tycks dock kunna hålla på utan avbrott i en livstid utan att någonsin ryka ihop.

Erik Rodenborg sa...

Jag tror nog inte att de inblandade uppskattar jämförelserna med katters revirstrider. Just därför tycker jag att den är alldeles förträfflig. ;.)

Tidlösa sa...

Putsch i USA. Bara så du vet...

Erik Rodenborg sa...

Att jag skrev att det med 95 procents säkerhet var en viss person var oförsiktigt av mig. Efter lite ny info och funderingar är jag inte alls så säker på detta...

Anonym sa...

Brott mot kvinnor och barn är vidrigt. Bra att Eik inte beblanda sig med personer som begår brott mot kvinmor och barn. Det hade lite varit hyckleri

Erik Rodenborg sa...

Jag bryter mot mitt löfte att inte ta in dig (eller någon som liknar dig) mer, för jag tycker att det börjar bli en aning intressant. Vem är till exempel Eik?

DumpenLive

Dumpen.se finns nu också på YouTube. Deras YouTube-kanal heter DumpenLive och kan nås här .