tag:blogger.com,1999:blog-5978248756669811485.post6181195384517423465..comments2024-03-21T21:50:49.179+01:00Comments on Blogg för Erik Rodenborg: Den yttersta domenErik Rodenborghttp://www.blogger.com/profile/08595607917224464847noreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-5978248756669811485.post-18738774416252292242013-08-21T09:51:46.425+02:002013-08-21T09:51:46.425+02:00Anonym
"Och i så fall måste det ha varit enk...Anonym<br /><br />"Och i så fall måste det ha varit enkelt att sätta in Gud allsmäktig i ödets position."<br /><br />Och då bytte ödet så att säga kön, från nornorna till "Gud fader"...<br /><br />"Tor verkar i varje fall ha varit mer populär bland de breda folklagren".<br /><br />Att Tor var populärare än ex.vis Oden var uppenbart. Men om man får tro ex.vis Ellis Davidson vände sig många människor i första hand till lokala rådarväsen.<br /><br />"Efter himmelsfärden beskrivs han däremot allt mer i kungliga termer, vilket kan ha passat in bättre hos vissa av hans lärjungars messianska föreställningar, men rimmar dåligt med hans upp-och-nedvända samhällssyn/kosmologi."<br /><br />Jo, men det är i linje med en föreställning om att i himmelen är allt tvärtom. De första ska bliva de sista osv. Erik Rodenborghttps://www.blogger.com/profile/08595607917224464847noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5978248756669811485.post-65647886749752118162013-08-21T08:51:47.509+02:002013-08-21T08:51:47.509+02:00"Den "forna sed" vi känner från edd..."Den "forna sed" vi känner från eddorna är ju till stor del de härskandes version. Man kan notera exempelvis att Oden är central i dessa, medan han inte alls verkar vara lika central i ortnamn och arkeologiskt material."<br /><br />Tor verkar i varje fall ha varit mer populär bland de breda folklagren. Men i slutändan var väl ödet det odiskutabla faktum som styrde allting, som du har skrivit om förut. Och i så fall måste det ha varit enkelt att sätta in Gud allsmäktig i ödets position.<br /><br />"Å andra sidan stöddes urkristendomen från början av de som saknade makt. Det skapade problem för de härskande när de sedan tog över kristendomen. De kunde inte ändra hur som helst i skrifterna, så då fick tolka om dem, samtidigt som det dröjde mycket länge innan de vågade ge ut bibelutgåvor på folkspråken."<br /><br />Vi kanske t.o.m. kan läsa en förändrad uppfattning om Jesus i de synoptiska evangelierna. Under sitt mänskliga leverna är han utstött, revolutionär och stötande. Efter himmelsfärden beskrivs han däremot allt mer i kungliga termer, vilket kan ha passat in bättre hos vissa av hans lärjungars messianska föreställningar, men rimmar dåligt med hans upp-och-nedvända samhällssyn/kosmologi. <br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5978248756669811485.post-57149240527401576412013-08-20T22:30:28.296+02:002013-08-20T22:30:28.296+02:00Verutschkow
Ja, det är förvisso ofta en av dess ...Verutschkow <br /><br />Ja, det är förvisso ofta en av dess funktioner. Men å andra sidan - inte alltid...Erik Rodenborghttps://www.blogger.com/profile/08595607917224464847noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5978248756669811485.post-75782147256464809472013-08-20T22:13:29.574+02:002013-08-20T22:13:29.574+02:00Religion är bra för att skrämma små barn och hålla...Religion är bra för att skrämma små barn och hålla pöbeln i schack.Verutschkowhttps://www.blogger.com/profile/08210919486829025468noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5978248756669811485.post-10588856332268936522013-08-20T09:49:26.573+02:002013-08-20T09:49:26.573+02:00Ja, skillnaden är anmärkningsvärd. Men möjligen är...Ja, skillnaden är anmärkningsvärd. Men möjligen är föreställningen om krigar-Valhall av ganska sent datum. Det låter som något en krigararistokrati kom på, dels för att de själva gärna ville hamna där, men dessutom för att det kunde fungera i strävan att rekrytera män till deras krigståg.<br /><br />Den "forna sed" vi känner från eddorna är ju till stor del de härskandes version. Man kan notera exempelvis att Oden är central i dessa, medan han inte alls verkar vara lika central i ortnamn och arkeologiskt material.<br /><br />Å andra sidan stöddes urkristendomen från början av de som saknade makt. Det skapade problem för de härskande när de sedan tog över kristendomen. De kunde inte ändra hur som helst i skrifterna, så då fick tolka om dem, samtidigt som det dröjde mycket länge innan de vågade ge ut bibelutgåvor på folkspråken. Erik Rodenborghttps://www.blogger.com/profile/08595607917224464847noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5978248756669811485.post-82901730326687667602013-08-20T08:33:13.192+02:002013-08-20T08:33:13.192+02:00Instämmer, Erik.
På sätt och vis påminner förestä...Instämmer, Erik. <br />På sätt och vis påminner föreställningen Sheol om den fornnordiska uppfattningen Hel och ättegraven, medan helvetet påminner måhända mer om Niflhel (men inte helt). <br />Tanken att de som betraktades som svagare och mer utsatta i samhället hamnade i dödsgudinnans rike påminner däremot om Jesus löften angående vilka Guds rike/himmelriket tillhör, medan de som "förärades" Valhall låter mer som den slags personer som Jesus fördömde till den eviga elden.<br /> Lustigt, eller hur? :)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5978248756669811485.post-71379084884719917872013-08-19T21:35:20.552+02:002013-08-19T21:35:20.552+02:00Anonym
Hades, Sheol och Hel ger intryck av att ha...Anonym<br /><br />Hades, Sheol och Hel ger intryck av att ha varit dystra platser, men de var inga platser för hemska straff. Föreställningen om sådana dyker upp i zoroastrismen, och sprids senare till judendomen.<br /><br />Den försvinner dock från judendomen i och med diasporan, men tas upp av kristendomen och senare islam.<br /><br />Jag tycker som jag skrev att idén är otäck, men om jag måste välja föredrar jag när helvetet beskrivs som en plats för människor som är onda "på riktigt", dvs grymma och kärlekslösa, framför när det framställs som en plats där man hamnar om man tror på "fel" gud, flera gudar eller ingen gud alls. Erik Rodenborghttps://www.blogger.com/profile/08595607917224464847noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5978248756669811485.post-60523121769312125472013-08-19T20:47:33.266+02:002013-08-19T20:47:33.266+02:00I de hebreiska skrifterna används ordet Sheol om p...I de hebreiska skrifterna används ordet Sheol om platsen dit människan går vid döden. I de grekiska skrifterna används ordet Hades. Det är uppenbart att orden betyder graven och ingen plats där man plågas i eld. Gehenna betyder precis det du sa och det är därför den associerades med helvetestanken precis som du sa. Den låg utanför Jerusalem.<br /><br />Jo jag är medveten om att prästerskapet inledningsvis var emot tanken. Det var de mot det mesta i början men sen anammade de det mest och blev istället den drivande kraften.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5978248756669811485.post-63080190606665583132013-08-19T20:29:56.224+02:002013-08-19T20:29:56.224+02:00Anonym skriver
"Helvetesläran är något som p...Anonym skriver<br /><br />"Helvetesläran är något som prästerskapet införde för att skrämma upp församlingsborna."<br /><br />Nej, när helvetesläran uppkom i den intertestamentala judendomen var det inte i prästerskapet. Prästerskapet var emot den. Den fanns i små grupper utanför den officiella religionen och var troligen delvis ett resultat av influenser från irsnsk dualism.<br /><br />"Helvete, Hades, Gehenna var ursprungligen en plats utanför Jerusalem där invånarna eldade upp sopor och annat."<br /><br />Nej, Hades är en grekisk term och Helvete från början en nordisk. Gehenna, däremot, var det nytestamentliga namnet på en plats som i GT kallades Hinnoms dal, och där barnoffer till Baal och Molok sades ha tagit plats. Det är framförallt därför den associerades med helvetesidén, inte pga att den användes som avskrädeshög på Jesu tid.<br /><br />I Anonyms andra avsnitt behandlar hen katolska medeltida spekulationer som ligger långt ifrån urkristendomen.<br /><br />"Det eviga straffet som det pratas om i det nya testamentet är ett evigt straff som innebär att man är borta från guds ynnest för evigt. Jämför skriftställen så är det svårt att tyda det på annat sätt."<br /><br />Ja, och det var det jag skrev också. Däremot är det också sant att det även finns bibelställen som kan tolkas att alla i slutändan förenas med Gud. Jag återkommer kanske till dem. Erik Rodenborghttps://www.blogger.com/profile/08595607917224464847noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5978248756669811485.post-18926056635344769352013-08-19T20:09:40.187+02:002013-08-19T20:09:40.187+02:00Jag har raderat ett svar jag skrev till Anonym, då...Jag har raderat ett svar jag skrev till Anonym, då det inte var så genomtänkt. Återkommer snart med något mer genomtänkt. Erik Rodenborghttps://www.blogger.com/profile/08595607917224464847noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5978248756669811485.post-44356758773149555252013-08-19T12:21:05.199+02:002013-08-19T12:21:05.199+02:00Helvetesläran är något som prästerskapet införde f...Helvetesläran är något som prästerskapet införde för att skrämma upp församlingsborna. Helvete, Hades, Gehenna var ursprungligen en plats utanför Jerusalem där invånarna eldade upp sopor och annat. Där är ursprunget som sedan prästerskapet gjorde något annat av.<br /><br />Mest ironiskt av allt är hur de sedan behandlade tanken på att barn skulle till helvetet. Många fick inte ihop det och det blev en tvistefråga. Då kom prästerskapet på nästa "lysande" idé. Man uppfann en plats som skulle heta limbo. Det var sa man en plats som låg i utkanten av helvetet där det inte var fullt så varmt. Detta skulle lindra kritiken. Frågan är bara varför barn skulle straffas överhuvudtaget. Vad har de för skuld?<br /><br />Det eviga straffet som det pratas om i det nya testamentet är ett evigt straff som innebär att man är borta från guds ynnest för evigt. Jämför skriftställen så är det svårt att tyda det på annat sätt.Anonymousnoreply@blogger.com