tag:blogger.com,1999:blog-5978248756669811485.post188838848363413623..comments2024-03-21T21:50:49.179+01:00Comments on Blogg för Erik Rodenborg: "Hedendomen" och "satanism" - några funderingarErik Rodenborghttp://www.blogger.com/profile/08595607917224464847noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-5978248756669811485.post-71229256080868732412009-09-09T16:07:35.702+02:002009-09-09T16:07:35.702+02:00Hej Peter,
Så du har hittat hit :-)
En Satan som ...Hej Peter,<br />Så du har hittat hit :-)<br /><br />En Satan som är ”god” är så långt från den Satan som beskrivs i Nya Testamentet och traditionen att det i så fall nog vore bättre att använda ett annat namn. ”Satan” som *begrepp* uppstod ju i NT (namnet finns även i GT, men syftar då på en underordnad medhjälpare till Gud, utan någon klar karaktär).<br /><br />I hinduismens gudavärld finns knappast något som i rimlig mening ens avlägset liknar NT:s beskrivning av Satangestalten.<br /><br />Shiva, Kali och Durga finns inte i de vediska skrifterna, de dyker upp senare. Men många forskare anser att de egentligen har äldre rötter – att de är gudar från den för-ariska egalitära inhemska kulturen i Indien, som först trycks ner av de ”ariska” erövrarna, och långt senare dyker upp i den "officella" hinduismen.<br /><br />De har förvisso en nära koppling till aggressivitet och sexualitet, och anses ofta mer jordnära och folkliga än de vediska gudarna. Men de är ju inte ”onda”. Satan i NT, däremot, är framförallt en lögnare, bedragare, och, väl att märka, en försvarare av egoism, rikedom, och makt.<br /><br />I hinduismen finns ju förvisso demoner i mytologin – men Shiva, Kali och Durga är inte några av dem. Tvärtom – Durga och Kali är två av de mest framträdande demonbekämparna i hinduisk mytologi.<br /><br />I det vackra eposet Devi-Mahatmyam beskrivs hur Durga, med hjälp av Kali, kämpar ner en hel armé av demoner. Allt talar för att detta scenario från början sågs som ett verkligt kosmiskt drama.<br /><br />I dagens hinduism, som ofta framträder inte endast som monoteistisk, utan även rent monistisk, tonas detta drama ner och i exempelvis kommentarerna i Devadatta Kalis utgåva av Devi-Mahatmyam 2005 (Motilal Banarsidass Publishers) beskrivs asurorna som inte mer än symboler för människors privata egoism och okunnighet.<br /><br />I så fall föredrar jag Ajit Mookerjees engagerade behandling av frågan i ”Kali – the feminine force” (Thames and Hudson 1977). Och jag citerar gärna de vackra avslutande raderna av hans inledning till boken : “We have suffered the consequences of unbalanced power long enough. Our world cannot any longer tolerate the disruption and destruction brought about by demonic force. In the present Kali age, Kali is the answer, and she will have to annihilate again in order to reveal the truth of things, which is her mission, and to restore to our natures the divine feminine spirituality which we have lost”.<br /><br />Vänliga hälsningar ErikErik Rodenborghttps://www.blogger.com/profile/08595607917224464847noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5978248756669811485.post-80566534072443787462009-09-09T03:32:10.212+02:002009-09-09T03:32:10.212+02:00Andlighet är min grej. Satanism, var det. Själv ha...Andlighet är min grej. Satanism, var det. Själv har jag idén att Satan i själva verket är GOD och inte ond. Han står för tillvarons nödvändiga nattsida. Inom den vediska tron, som är heltäckande på ett annat sätt än kristendomen och på så sätt överlägsen, har vi ställföreträdarna Shiva, Durga, Kali. Samtidigt samma möjliga tvetydighet med asurorna. Annars är den katolska demonologin helt överlägsen, det är en av den religionens största förtjänster.<br /><br />Dåliga erfarenheter av flashback? För fan, där kan man inte vara. Rena aphuset, inget annat.<br /><br />- Peter Ingestad, Solna<br /><br />- Peter Ingestad SolnaAnonymousnoreply@blogger.com